Sundbyberg

De 42 saker som jag kommer att sakna mest!

Idag slutar jag som kommunpolitiker i Sundbybergs stad. Från och med 2 juni ändrar jag folkbokföringsadress och för första gången står det inte Sundbyberg på vykorten som ramlar ner i mitt brevinkast. Men i mitt hjärta kommer jag alltid att vara sundbybergare. Det känns vemodigt att lämna en plats där hela mitt liv haft sin bas – i exakt 25 år. Dessa 42 saker tror jag att jag kommer sakna allra mest:

42. Att hitta nästan överallt
41. Vårmarknaderna på Sturegatan
40. Att det oftast spelas spontanfotboll på vägen hem till mig i Hallonbergen
39. Nya Coop i Sundby Park
38. Att bo i en kommun som bygger hyresrätter
37. Ekorrarna utanför mitt sovrumsfönster
36. Mejans handarbeten, butiken som nästan alltid hade det jag letade efter
35. Sundbybergs simhall och att jag inte bor kvar när utbyggnaden öppnar
34. Att äta glass på mysiga Sturegatan
33. Buss 506. Bussen som alltid gått hem till mig.
32. Promenaderna längs Rissne ängar
31. Alla second hand butiker!
30. Sundbybergs församling där jag lärde mig queerteori
29. Vackra Duvboskolan,
28. och alla vackra hus i Duvbo,
27. och solparken (förutom när björken blommar…)
26. Kulturcentrum i Hallonbergen där jag sjöng och spelade som barn och höll möten som vuxen
25. Att spela minigolf vid Golfängarna
24. Körsbärsträden som planterats på alla Förvaltarens gårdar
23. Marabouparkens plaskis och gräsmatta som var så oändligt grön när jag var så liten att den kändes enorm
22. Den vackra begravningsplatsen som gav mig det bästa sommarjobbet någonsin
21. Att bo i den stad där minst människor behöver bil
20. Ursviks motionsområde
19. Direktbussen till Universitetet
18. Sundbybergs nya stadsbibliotek
17. Att vara hyresgäst hos Förvaltaren
16. Hallonbergens bibliotek – först i Sveirge att hbt-certifieras
15. De mäktiga svärmarna av vithövdade gäss om hösten
14. Nationaldagsfirandet på Golfängarna (fast där slipper ni mig nog förresten inte)
13. Att veta att tunnelbanan går hem till mig även i snöstorm
12. Alla nya och gamla vänner
11. Mina fantastiska kollegor i Sundbybergs stad, både politiker, tjänstemän och ideella Fairtradeambassadörer m.fl. – ni vet vilka ni är!
10. Särskilt alla engagerade Miljöpartister,
9. och mina kollegor i kultur- och fritidsnämnden.
8. Känslan av att alltid ha hört hemma på en plats
7. Att bo i den kommun som är klimatbäst på energi
6. Utsikten från toppen av Hallonbergen när solen går ner
5. Golfängarna och Lötsjön – Sveriges bästa park!
4. Närheten till min pappa
3. Närheten till min syster och världens sötaste hund
2. Närheten till min mamma
1. och till min lillebror

Standard

Lämna en kommentar